Elbilsboomen här 2018

Det händer mycket på elbilsfronten de närmaste åren. Vilka nya elbilar är på gång och när introduceras de på den svenska marknaden? Här är alla nyheter fram till 2020.

Elbilsregistreringarna i Sverige minskade med en halv procent under 2016, trots ökad totalmarknad. Tesla Model S blev mest sålda modell med 837 registreringar. Totalt registrerades 2.942 hel-elektriska bilar vilket utgör knappt en procent av marknaden.

Globalt är inte ens en promille av alla nya bilar hel-elektriska, men stora saker är på gång de närmaste åren.

Elbilstoppen 2016

1. Tesla Model S                     837 registreringar
2. Nissan Leaf                         836
3. Renault Zoe                        418
4. Tesla Model X                     288
5. BMW i3                               169
6. Volkswagen e-up!               131
7. Volkswagen e-Golf             128
8. Nissan E-NV200                  45
9. Kia Soul                               39
10. Hyundai Ioniq Electric        21
11. Mercedes-Benz Electric     15
12. Mitsubishi i-Miev                  3

Minskad räckviddsångest

Att elbilsregistreringarna i Sverige förra året gick i stå kan bero på att det varit relativt tunt med nyheter. I somras kom Teslas nya suv Model X och först mot slutet av året försågs BMW i3 och Renault Zoe med mer kraftfulla batteripaket för att kunna köras längre sträckor mellan laddningarna.

Starkaste versionen av Renault Zoe klarar nu cirka 30 mil verklig körning, vilket borde minska räckviddsångesten bland potentiella elbilsköpare utan miljonbelopp på bankkontot. I slutet av året lanserades också den hel-elektriska versionen av Hyundai Ioniq, en helt ny bil med attraktivt pris som mycket väl kan bli årets bästsäljare.

Hyundai Ioniq. Ny utmanare i elbilssegmentet (Foto: Hyundai)

Första el-cabben

Under 2017 kan vi se fram emot fler intressanta nyheter. Till våren får Volkswagen e-Golf ett kraftigare batteripaket som gör att den klarar upp till 20 mil verklig körning på en laddning.

Till våren kommer också den lilla stadsbilen Smart Fortwo i elektriskt utförande, liksom storebror Forfour. Den öppna versionen av Fortwo blir den första helt eldrivna cabrioleten på marknaden.

Smart Fortwo Electric, första el-cabben. Kommer till Sverige i april/maj (Foto: Smart)

Gigantisk utmaning

Men det är nästa år det händer. Under 2018 kommer Opel Ampera-e och den mindre och billigare Tesla Model 3 till Sverige, bägge omtalade som elbilarnas T-Ford.

Opeln sägs rymma 5 personer och är försedd med en elmotor på hela 204 hästar. Runt 40 mil verklig körning på en laddning lär man kunna klara, ett stort steg för överkomliga elbilars räckvidd.

Opel Ampera-e kommer 2018. Räckvidd på 40 mil verklig körning. (Foto: Opel)

Över 400.000 personer har hittills beställt sin Model 3 och betalat 8.000 kronor för sin plats i kön. Förra året levererade Tesla 76.000 bilar, men redan nästa år ska den siffran vara 500.000 enligt företagets grundare och vd Elon Musk. Det är en gigantisk utmaning och med tanke på Teslas historik vad gäller senareläggning av leveranstidpunkter kan det vara läge att skicka in en brasklapp. ”Launch could be later than desired, but car will be better than expected”, twittrade Teslas Model 3-konto häromdagen. Det kan alltså dröja in på 2019 innan de första svenska kunderna kan köra hem i sina nya Model 3.

Modellen ska enligt planerna gå i produktion till hösten och härom veckan levererades de första batteripaketen från Teslas nybyggda jättefabrik Gigafactory. Fullt utbyggd kommer Gigafactory att producera hälften av all världens litiumjon-batterier, vilket förväntas pressa priset på batterier ytterligare. Förra året sjönk det med 35 procent. Tesla ska också sälja batteripaket till andra biltillverkare.

Model 3 kan liksom övriga Tesla-modeller laddas i företagets eget nätverk av snabbladdningsstationer, så kallade Superchargers. Under 2017 kommer antalet fördubblas till 7.200 har Musk lovat.

Tesla Model 3. 400.000 redan beställda (Foto: Tesla Motors)

2018 får Model X tuff konkurrens från två nya elektriska suvar. Jaguar I-Pace ser ut som en korsning mellan coupé och suv och har dubbla el-motorer, en vid varje axel. Effekten är 400 hästkrafter och av de uppgifter som hittills släppts kan räckvidden komma att uppgå till cirka 40 mil verklig körning. Jaguar har redan öppnat orderböckerna.

Jaguar I-Pace. Går redan att beställa med leverans 2018. (Foto: Jaguar)

Audi e-tron är företagets första hel-elektriska bil och kommer troligen att ligga i storlek mellan suvarna Q5 och Q7. Även här ryktas det om en räckvidd på uppemot 40 mil.

Elbilarna orsakar ny oljekris

Inom fem år kommer vi att se en krympande oljeindustri, sade Statoils koncernchef Eldar Saetre vid konferensen Oil & Money i London i oktober. Han bygger sin prognos på elektrifieringen av transportsektorn.

I en djuplodande analys gör Bloomberg New Energy Finance bedömningen att ett prisras på olja kommer att inträffa 2028 på grund av allt fler elbilar. Då beräknas de ha orsakat ett överskott på två miljoner fat om dagen, trots utvecklingsländernas ständigt ökande konsumtion av oljeprodukter. Osäkerheten kring tidpunkten är dock stor och i ett scenario med en årlig ökning av försäljningen av elbilar kring 60 procent, samma tillväxttakt som T-Forden hade, är oljekrisen här 2023. Oavsett om överskottet som punkterar oljepriset inträffar 2023 eller 2028 kommer för varje år därefter allt fler elbilar pumpas ut på marknaden.

Satsar 100 miljarder

Under 2019 presenteras Volvos första elbil. De uppgifter som hittills sipprat ut pekar mot att det också från Göteborgs-företaget blir en suv som får inleda satsningen. Det kan vara i grevens tid, för 2019 och framåt är det full fart på elbilsmarknaden. Mini, BMW 3-serie, Volkswagen- och Mercedes-modeller på helt nya elektriska plattformar är några exempel på vad vi kan vänta oss.

Volkswagens nya elbilsmodeller kommer 2020. Kanske blir en ny folkabuss den första att lanseras. (Foto: Volkswagen)

Mercedes meddelade nyligen att de satsar 100 miljarder på elbilsutveckling och kommer att lansera ett nytt varumärke för sina elbilar. Huruvida ”Tesla-dödarna” Lucid Air och Faraday Future lyckas ta sig ända till produktion återstår att se, företaget bakom den sistnämnda brottas med ekonomiska problem.

Kanske kan bilköparen detta år för första gången välja sin elbil från två svenska företag. Saab-arvtagaren NEVS hinner kanske introducera sin första bil på den svenska marknaden innan 2021 rings in.

Läs fler artiklar om: Tjänstebil

Mer om:

Dela:
Följ:
Rekommendera:
Tipsa en vän Tipsa en vän

Om författaren:

RSSKommentarer (0)

Trackback

Kommentera




Om du vill att ditt foto skall visas med din kommentar, skaffa en Gravatar.