Coop och ICA tappar
Av: Bosse Westermark
Publicerad: 2 april 2014 01:36
Coop och ICA har sedan flera år tillbaka tävlat om att vara mest hållbara svenska varumärke. Men i år får bägge se sig omkörda.
Mest hållbara varumärke 2014 är Lantmännen. Tvåa är Saltå Kvarn före Coop.
Det är varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index som för fjärde året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.
Under måndagskvällen bjöd organisationen in 200 vd:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att vara med om prisutdelningen. H&M fick pris för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande och Blocket tilldelades stipendiet ”Kommunikation som drivkraft för hållbarhet” av Sustainable Brand Insight och Berghs School of Communication.
I framtiden kommer ett varumärke och ett hållbart varumärke att vara synonymer.
För att överleva på morgondagens marknad krävs därför kunskap och förståelse för den utveckling som nu pågår.
Sustainable Brand Insight
I Lantmännens kommunikation har aktuella hållbarhetsfrågor förmedlats för att inspirera till ansvarsfulla val. Aktiviteterna har handlat om mathushållning med Var rädd om maten-boken, bra skolmat och appen som inspirerar till att cykla till matbutiken.
I leverantörsledet arbetar koncernen med uppföljning av uppförandekod och mål för hållbara inköp av exempelvis soja.
Lantmännen, som avancerar från fjolårets fjärdeplacering, har som mål att reducera koldioxidutsläppen med 40 procent till 2020.
– Sedan flera år tillbaka arbetar vi med vårt varumärkeslöfte på alla plan. Från utsäde där Lantmännen BioAgri vunnit pris som årets ekoföretag, via grön energi med Sveriges mest klimatvänliga etanolproduktion, till en hållbar livsmedelsproduktion. Vi satsar även på forskning och utveckling inom lantbruk, energi och mat, som är viktiga hållbarhetsområden för framtiden. Att vi ägs av 32.000 svenska lantbrukare gör att vi har både skyldighet och möjlighet att ta ansvar, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen.
Mindre företag som Saltå Kvarn, GodEl och Body Shop visar på att man inte behöver vara störst för att upplevas som mest hållbar.
Sustainable Brand Insight
– Vi har i många år arbetat målmedvetet med att lyfta fram vårt ansvarstagande i både vår kommunikation och vårt interna arbete. Varumärkeslöftet, att Lantmännen tar ansvar från jord till bord, präglar hela vår organisation och vårt arbetssätt. Därför är det extra roligt att vi nu utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index, som ju är den mest omfattande svenska undersökningen inom området, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen.
Vilket varumärke som anses vara sämst på hållbarhet? Ryanair.
2013 pratade vi om att ”konsumenten förstår att hon inte förstår” vad företagen gör eller inte gör.
2014 ser vi istället början på en utveckling där konsumenten går ”från magkänsla till kännedom” och börjar förstå mer. Denna kännedom skall dock inte misstas för faktisk kunskap!
Sustainable Brand Insight
Mest hållbara varumärken per bransch 2014
Banker
1. ICA Banken
2. Handelsbanken
3. Swedbank
Bilar
1. Volvo
2. Toyota
3. Volkswagen
Dagligvaruhandel/butiker
1. Coop
2. ICA
3. Hemköp
Detaljhandel – Kläder & skönhet
1. Body Shop
2. Naturkompaniet
3. Polarn & Pyret
Drivmedel
1. OKQ8
2. Statoil
3. Preem
El
1. GodEl
2. Skellefteå Kraft
3. Telge Energi
Livsmedel & dagligvaror
1. Lantmännen
2. Saltå Kvarn
3. Arla
Pension
1. KPA Pension
2. AMF
3. SPP
Fakta
Sustainable Brand Index är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Utgångspunkten för undersökningen är FN Global Compacts 10 principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande. Detta kompletteras med en så kallad extern definition som fokuserar på konsumenternas uppfattning av hållbarhet – deras förväntningar och krav på företagen. Undersökningen görs via webbenkät, 1.000 personer utvärderar varje varumärke.
Läs fler artiklar om: Varumärke
Tipsa en vänOm författaren: