Utsläppsfria tjänstebilen här

Är din nästa tjänstebil elektrisk? Norges mest sålda bil är en elbil som skulle göra vilken svensk tjänstebilsåkare som helst grön av avund.

Den närmaste tiden lanseras flera nya elbilar i den nedre delen av tjänstebilssegmentet. Det är BMW i3, Ford Focus Electric och Volkswagen e-Golf. På lite längre sikt planeras dessutom en eldriven version av 11 år gamla Saab 9-3.

Och som lök på laxen kommer nu också en elektrisk lyxvagn: Tesla Model S. Teslan var mest sålda bilmodell i Norge i september med 616 registreringar, vilket motsvarar 5% av marknaden. På tiondeplatsen i Norge hamnade för övrigt elbilen Nissan Leaf.

Förklaringen till elbilarnas framfart i Norge är mycket stora skattelättnader. För en Teslaköpare handlar det om upp till 700.000 kronor i rabatt. Toppversionen kan där köpas för futtiga 600.000 jämfört med det osubventionerade priset som skulle betinga cirka 1.3 miljoner.

Amerikanska elbilen Tesla Model S var mest sålda bil i Norge i september. I dagarna levereras de första bilarna till svenska kunder. (Foto: Tesla Motors)

I dagarna får de första svenska Tesla-köparna sina bilar, levererade via flatbäddslastbil direkt hem till sina ägare. Priserna för den exklusiva lyxbilen Model S från Kalifornien börjar kring 650.000 kronor. Toppversionen har 416 hästkrafter vilket räcker till en toppfart på 210 km/h. Bilen går 48 mil på en laddning.

Tesla är för närvarande i full gång med att bygga ut sitt snabbladdningsnät, Supercharger. Nyligen fick Norge de första sex stationerna. En laddning till 50% tar 20 minuter och är kostnadsfri för alla Tesla-ägare.

– Det är gratis nu och det kommer alltid att vara gratis för Model S-ägare, säger Teslas grundare Elon Musk i ett videoklipp.

145 hästkrafter starka Ford Focus Electric som sålts i USA i ett och ett halvt år kommer nu till Sverige. Räckvidden uppges till ca 16 mil. Toppfarten är begränsad till 137 km/h och priset är 404.000 kronor. Bilen har ett avancerat vätskesystem som kyler och värmer batteripaketet för bästa livslängd och räckvidd.

Ford Focus Electric. Lanseras nu. (Foto: Ford)

Ovanligt snål med strömmen är nya e-Golf, trots riklig utrustning. Volkswagen uppger räckvidden till 19 mil enligt ECE-cykeln. Elmotorn ger 115 hästkrafter och toppfarten är begränsad till 140 km/h. Den som vill köra elektrisk Golf får vänta tills i sommar, inga priser finns ännu tillgängliga. För den som inte ids vänta finns lilla e-Up som har säljstart idag 9 oktober.

Den som köper en e-Golf erbjuds att teckna ett elavtal med O2, som endast arbetar med förnybar energi, om vindandelar i ett vindkraftverk på Fallåsberget i Gästrikland. Vindandelarna är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris. Köpare av e-Golfen kan alltså välja att vara med och finansiera ny vindkraft.

– Vi räknar med att många som köper elbilar från oss även tecknar avtal kring vindandelar eftersom man vet precis var elen kommer ifrån, säger Stefan Nygren, som är e-Mobility Manager hos Volkswagen Group Sverige.

En elbil beräknas ha en årsförbrukning på 3 000 kWh, vilket täcks av tre vindandelar. Bränslekostnaden med hyrda vindandelar blir ca 3 000 kr/år jämfört med en bensinbil som ligger på ca 18 000 kr/år.

e-Golf. Kommer till sommaren med vindkraftsproducerad el. (Foto: Volkswagen)

Helt nya BMW i3 lanseras i Sverige den 16 november. Till skillnad från Focus Electric och e-Golf som är befintliga produkter som anpassats för eldrift har Bayrarna gått grundligt tillväga och skapat en ny elbil från skratch.

Genom att använda aluminium och kolfiber har man lyckats konstruera en ovanligt lätt elbil. Elmotorn ger 170 hästkrafter, räckvidden uppges till mellan 13 och 16 mil och priset blir 340.000 kronor för versionen utan räckviddsförlängare. Toppfarten är begränsad till 150 km/h.

BMW i3 kommer 16 november till tre utvalda återförsäljare i Stockholm, Göteborg och Malmö (Foto: BMW)

I takt med att volymerna på elektriska komponenter ökar sänks nu också priserna. Priset på Opel Ampera, en elbil med räckviddsförlängare i form av en konventionell förbränningsmotor, sänks från och med i höst med 80.000 kronor. Det nya priset landar på 380.000 kronor.

Sveriges mest sålda elbil, Nissan Leaf, blev vid årsskiftet 27.000 kronor billigare. Det nya priset är strax över 300.000:- för den enklaste modellen. I våras fick bilen dessutom förbättringar på ett hundratal punkter i samband med att den europeiska produktionen drog igång i Sunderland, England.

I en artikel i tidningen Ny Teknik härom dagen listas fem faktorer som för närvarande hindrar elbilar från att slå igenom i Sverige: För högt pris, för litet utbud, för osäkert andrahandsvärde, för få laddstolpar och för liten kunskap.

När det gäller
de två första punkterna börjar det alltså röra på sig ordentligt. 2014 lär gå till historien som året då elbilen slog igenom.

Elbilsregistreringarna i Sverige hittills i år:
  1. Nissan Leaf, 218 st
  2. Volvo C30 Electric, 22 st
  3. Opel Ampera, 17 st
  4. Chevrolet Volt, 7 st
  5. Citroen C-Zero, 2 st
  6. Hyundai ix35 FCEV, 2 st
  7. Ford Focus Electric, 2 st

Alla elbilsköpare är berättigade till supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Läs fler artiklar om: Tjänstebil

Mer om:

Share
Tipsa en vän Tipsa en vän

Om författaren:

RSSKommentarer (2)

Lämna ett svar | Trackback

  1. Camilla skriver:

    Volvo C30 Electric på andra plats? Mig veterligen finns ingen eldriven Volvo C30

Kommentera




Om du vill att ditt foto skall visas med din kommentar, skaffa en Gravatar.