ICA mest hållbart

ICA har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke 2013. Efter två år på andraplatsen blev det äntligen förstapris för livsmedelskedjan.

Det är tredje året i rad som varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index genomförs.

9.000 konsumenter har svarat på frågor om hur Sveriges mest välkända varumärken uppfattas inom områdena miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Det är fantastiskt kul att se att våra insatser inom hållbarhet har nått fram till konsumenten, givetvis extra kul att också kunna vara bäst i branschen, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på ICA som tillsammans med varumärkeschefen Teddy Falkenek tog emot utmärkelsen under måndagskvällen.

Coop, som toppat listan de senaste två åren får i år nöja sig med andraplatsen. Axfoods kedjor Hemköp och Willys hamnar i år först på plats 42 (förra året plats 20) respektive 55 (45). På bronspallen återfinns GodEl.

ICA är Sveriges mest hållbara varumärke 2013

Volvo, Scandic och KPA Pension toppar sina respektive branschlistor, liksom de även gjorde förra året.

Undersökningen visar också att 90 procent av varumärkena i år tappar i anseende. Enligt företaget Sustainable Brand Insight, som genomfört undersökningen, beror det på att konsumenterna blivit mer medvetna. De börjar förstå mer av vad som ligger bakom begreppen miljöansvar och socialt ansvarstagande, och därmed också hur lite de egentligen vet om företagens verksamhet och hållbarhetsarbete.

Elbolagen har dock ökat kraftigt i anseende och anses nu vara mest ansvarstagande samtidigt som de ur ett generellt varumärkesperspektiv ogillas av de flesta. GodEl toppar listan för elbolagen och är också det bolag som fick ta emot priset för “Bästa utveckling”, det företag som har ökat mest i hållbart anseende.

Skånemejerier fick pris för “Årets pådrivare”, det företag som genom aktiv och konsekvent kommunikation på bästa sätt har drivit hållbarhetsfrågan gentemot konsumenterna.

Fakta
Sustainable Brand Index är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Årligen intervjuas 18 000 konsumenter om sina attityder, beteendemönster och åsikter om de 450 största varumärkena på marknaden. Undersökningen fokuserar på konsumenternas uppfattning av företagen utifrån Förenta Nationernas Global Compact och dess tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och anti-korruption.

Läs fler artiklar om: Varumärke

Mer om:

Share
Tipsa en vän Tipsa en vän

Om författaren:

RSSKommentarer (0)

Trackback

Kommentera




Om du vill att ditt foto skall visas med din kommentar, skaffa en Gravatar.