Företag satsar på kvinnliga chefer
Av: Bosse Westermark
Publicerad: 21 november 2012 20:32
Battle of the numbers är ett initiativ för att bättre ta tillvara på befintlig kompetens i tio av Sveriges största börsbolag.
Det är Ericsson, H&M, Ikea, Saab, Sandvik, Scania, SEB, SPP, SSAB och AB Volvo som nu startar projektet. Tillsammans har de över en halv miljon anställda.
Varje företag har valt ut tio befintliga och blivande kvinnliga chefer som deltagare i projektet. Totalt alltså 100 kvinnor som kommer att arbeta tillsammans för att lära av varandras erfarenheter. Varje person ska också fungera som internkonsult i sitt företag.
Under ett år kommer man att utvärdera vad som redan fungerar för att främja rekryteringen av kvinnliga chefer, men också titta på vad som kan bli ännu bättre.
Erfarenheter och slutsatser från projektet presenteras på en konferens den 21 november 2013.
Genom att gå ut offentligt vill vi visa hur viktig vi tycker att frågan är och hur vi försöker göra något åt den sneda könsfördelningen, skriver företagens vd:ar i sin debattartikel på DI.se. De hoppas också inspirera andra företagsledare i Sverige och utomlands.
Läs mer:
Bästa företag för kvinnlig karriär
Börsbolag sämst på jämställdhet (VA)
Vass humor är ett effektivt vapen mot herrarnas härskartekniker (DN.se)
Manliga valberedningar skapar kvinnobrist (TV4)
Rapporten Makten i kulisserna (AllBright)
Läs fler artiklar om: Mångfald
Tipsa en vänOm författaren: