Delad kunskap
Av: Bosse Westermark
Publicerad: 25 maj 2012 01:43
Kan man koppla isär marknadsföring och CSR? Debatten uppdagar motstridiga uppfattningar.
Går det att koppla isär marknadsföring och CSR? Ja hävdar H&M och Fritidsresor, nej säger Sveriges Kommunikationsbyråer och varumärkesexperten.
Upprinnelsen till meningsskiljaktigheterna är en debattartikel i DN.se, där H&M får skarp kritik av Cancerfonden för en annons med en brunbränd Isabeli Fontana i bikini.
“Det är häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj. Klädjätten befäster, inte minst hos unga människor, ett skönhetsideal som är livsfarligt.”, skriver generaldirektören Stefan Bergh och professor Yvonne Brandberg.
I ett mejl till DN.se svarar H&M på kritiken: “Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer.”
På sin blogg Nota Bene ger varumärkesexperten Carin Fredlund följande råd till klädföretaget:
“Kära H&M – titta på den lilla filmsnutten:
http://www.youtube.com/watch?v=_4jgUcxMezM
Plocka sedan ner hela kampanjen. Gör en ny, som bejakar livet och den normala människan.
Det kommer att kosta en massa att snabbt göra om kampanjen, jag vet det. Räkna ut den extra kostnaden och skänk sedan en lika stor summa till cancerforskningen.”
Åsikterna skiljer sig åt om H&M-reklam (SvD Näringsliv)
H&M befäster livsfarligt skönhetsideal (DN.se)
H&M svarar i mejl (DN.se)
Kära H&M (Nota Bene)
Läs fler artiklar om: Varumärke
Tipsa en vänOm författaren: